Yin Yoga, Pranayama & Yoga Nidra

Datum: zie onze agenda.

Yin Yoga is een zachte, rustige, maar toch intensieve vorm van yoga en geeft ruimte in je lijf en in je hoofd. De houdingen worden langer vastgehouden, dit varieert van 3 tot 5 minuten per houding. Bij Yin draait alles om ontspanning, ronde vormen en loslaten. Doordat je ontspannen in een houding zit werk je niet in op de spieren, maar op het bindweefsel dat soepeler wordt en de botten en gewrichten die sterker worden. De houdingen worden voornamelijk zittend en liggend uitgevoerd.
Er ontstaat meer opening en ruimte in het lichaam, vooral rond het gebied van heupen, heiligbeen, bekken en de hele rug. Het bindweefsel wordt gehydrateerd en de energie (chi) kan weer gaan stromen. Je zorgt ervoor dat je lichaam zichzelf kan herstellen.

Yin yoga is een tegenhanger van het drukke dagelijks leven (Yang). Als je langer in een houding blijft, kan deze vorm van yoga een meditatief en rustgevend effect hebben. Je kan Yin yoga beoefenen om balans te vinden naast alle actieve of dynamische vormen van bewegen zoals: hardlopen, fitness of een dynamische yoga vorm. Je kan het ook beoefenen als balans naast een langdurige eenzijdige fysieke belasting zoals: lang zitten tijdens een kantoorbaan of langdurig staan. Ook is het geschikt voor mensen met fibromyalgie; artritis; artrose; rug, nek en schouderklachten; hoofdpijn enz.

Het effect van Yin Yoga is een flexibeler, stabieler, beweeglijker en uiteindelijk sterker lichaam. Het helpt je grenzen te (h)erkennen en maakt het makkelijker om met compassie naar jezelf en anderen te kijken.

Yin Yoga & Pranayama workshop

Pranayama

Naast de Yin yogahoudingen besteed ik tijdens deze workshop ook aandacht aan Pranayama (= ademhalingsoefeningen). Pranayama leert ons bewust te ademen. Hierbij is het de bedoeling dat de hele inhoud van de longen gebruikt wordt. De lucht die we inademen voorziet ons van de Prana, oftewel levensenergie.

Veel mensen zijn gewend oppervlakkig en alleen in de borst te ademen. Dit komt vooral voor als je het erg druk hebt of stress krijgt. Wanneer je wel de hele inhoud van je longen gaat gebruiken en controle krijgt over je adem, krijgt je onderbewustzijn een signaal dat het mag ontspannen.

Yin Yoga is zeer laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk, zowel beginners als gevorderden.

 

Yoga Nidra

Het laatste half uur van de workshop besteden we aan Yoga Nidra. Yoga Nidra betekent yogische slaap. Het is een oude Yogavorm die lijkt op slapen maar waarbij je niet in slaap valt. Sterker nog, je bent bijna meer alert dan wanneer je wakker bent. Het combineert o.a. visualisaties met ademhalingsoefeningen en een bodyscan.
Het zorgt voor een diepe ontspanning voor lichaam en geest. Je gaat hiervoor zo comfortabel mogelijk liggen op de yogamat, gebruik makend van kussens en dekens. Een half uur Yoga Nidra staat bijna gelijk aan 2 uur slaap.

 

KOM EN ERVAAR HET ZELF TIJDENS DEZE 2-UUR DURENDE WORKSHOP!

 

Kosten: €20,-
Tijd: zondagochtend 9.30 – 11.30 uur
Locatie: Yogastudio Krommenie, Eikelaan 87 (ruimte 30)
Opgeven: monica@yogastudiokrommenie.nl

Geef je snel op, want vol = vol.
Max. 10 deelnemers.